Nieuw parkeerplan en parkeernormen Meierijstad gaan de inspraak in.
Nieuw parkeerplan en parkeernormen Meierijstad gaan de inspraak in.
Gemeente Meierijstad moet ook in de toekomst bereikbaar, verkeersveilig & leefbaar, en duurzaam & gezond blijven. Daarnaast wil het college ruimtelijke ontwikkelingen in de centra mogelijk maken. Op deze ambities is het nieuwe Parkeerplan (inclusief nota parkeernormen) gestoeld.
Het Parkeerplan beschrijft hoe de gemeente de komende jaren met het parkeren van auto’s én fietsen wil omgaan. Het plan bevat ook een pakket aan maatregelen in de centra van Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode voor de korte termijn. Voor de langere termijn sluit het plan aan bij de ruimtelijke plannen voor Veghel-centrum. De conceptversie van het plan gaat vanaf 15 januari de inspraak in.
Belangrijkste veranderingen parkeerplan
Wethouder Jan van Burgsteden: “We hanteren het uitgangspunt dat de uitvoering van parkeerbeleid zowel voor gebruikers als voor de gemeente betaalbaar blijft. De regulering is erop gericht dat ‘de juiste parkeerder op de juiste plaats parkeert’ en we zo parkeeroverlast voorkomen.
Faciliteren van de auto blijft belangrijk maar staat niet (langer) op één. Zo ontstaat er ook meer ruimte voor vergroenen van de openbare ruimte”.
Voor de 10 kleine kernen verandert er eigenlijk niets; parkeren ‘voor de deur’ blijft ,voor zover er nu al ruimte voor is, gewoon mogelijk. Voor Schijndel is het voorstel dat het Catharinaplein volledig blauwe zone wordt; op de Markt wordt een deel van de parkeerplaatsen veranderd naar fietsparkeren; ook wordt een centrale fietsvoorziening onderzocht. In Sint-Oedenrode wordt een deel van de Deken van Erpstraat blauwe zone; op Kofferen verdwijnt de blauwe zone. Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid om de parkeerfunctie van de Heuvel op te heffen en het gebied in te richten voor verblijven met een autoluw karakter. Parkeren op de Markt wordt (zoals altijd de bedoeling is geweest) beperkt tot de noordzijde zodra de parkeerplaatsen op de Neul gereed zijn.In Veghel kiest het college voor een meer sturend parkeerbeleid met autovrije/luwe zones, en onbetaalde maar zonodig ook betaalde parkeervormen in centrum en de schil eromheen. Het Hoefplein wordt volledig blauwe zone net als de beide zijden van de straat in de
Hoogstraat. De blauwe zone op de Stationsstraat vervalt en op de Leo van der Weijdenstraat komt deels vrij parkeren.
Parkeernormen
Uitgangspunt voor de nieuwe parkeernormen zijn de nieuwste kengetallen van CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) en onderzoek naar autobezit in Meierijstad. Er komt meer diversiteit in de parkeernorm voor wonen; daarbij worden voortaan 3 categorieën onderscheiden (koop, vrij sector huur en sociale huur). De norm voor sociale huur wordt aanzienlijk lager en ook de bezoekersnorm gaat omlaag.
Reacties welkom
Het is niet verplicht het parkeerplan ter inzage te leggen. Toch kiest het college er bewust voor dat wel te doen. Als resultaat van een participatieproces ligt er nu een plan waar de gemeente járen mee wil gaan werken. Daarom krijgt iedereen nu de kans te zien wat het resultaat is én erop te reageren. Het concept-plan is van 15 januari t/m 25 februari digitaal te raadplegen via de website van de gemeente www.meierijstad.nl/parkeerplan . Er ligt ook een exemplaar ter inzage bij de Infobalie in het gemeentehuis in Veghel en in de nevenlocaties Bestuurscentrum Sint-Oedenrode en RAADhuis Schijndel. De raad neemt vóór de zomer een besluit over de definitieve versie.