Pieter schuift aan bij Henk van Riel

PieterHenk is een en al muziek. Veghelaren zullen hem kennen als de vaste organist van het Lambertuskoor in Veghel. Maar hij heeft iets unieks gepresteerd: hij componeerde een mis, genaamd Missa in Anno Misericordiae, mis in het jaar van de barmhartigheid.

Intro
Vroeger gebeurde het vaak dat de kerk opdrachtgever was voor een componist. Alle grote componisten hebben missen gecomponeerd, die nu nog regelmatig worden uitgevoerd. Met de ontwikkeling van de muzieknotatie en de meerstemmigheid richtten veel componisten zich op het scheppen van vooral kerkmuziek, ook al omdat componisten dikwijls priesters waren.
Door alle eeuwen heen is de mis, of een onderdeel daarvan, een geliefd onderwerp voor componisten geweest, ook protestantse componisten zoals Johann Sebastian Bach, schreven in deze vorm. De Gregoriaanse melodieën werden vaak als basis genomen voor verdere meerstemmige bewerking. In de protestantse traditie vormt het kerklied het belangrijkste uitgangspunt voor de kerkmuziek. Denk aan Mattheus Passion van Bach, Requiems van Mozart en Verdi.

Daarom een gesprek met Henk van Riel over zijn bijzondere compositie.

IMG_3062

Stel je even voor Henk
Ik ben geboren en getogen in Sint-Oedenrode, inmiddels horend bij Meierijstad. Ik woon hier nog met mijn vriendin en haar 12-jarige zoon. Mijn 24-jarige dochter woont zelfstandig. Mijn 57e verjaardag heb ik al gevierd. Via Gymnasium Beekvliet en het Franciscuscollege in Veghel, ben ik op het conservatorium in Tilburg terecht gekomen. Een bewuste keuze. Op de middelbare school volgde ik al orgel- en pianoles bij mijn grote voorbeeld John Vriens. In Tilburg studeerde ik af in de richting piano en compositie.
Mijn werk bestaat uit: begeleiden van verschillende koren, begeleider bij het ballet van CKE-Eindhoven en dansgroep “De Stilte”in Breda. Verder schrijf ik muziek en studeer orgel.

Wat was je inspiratie om deze mis te componeren?
Allereerst dacht ik “Veel missen zijn te moeilijk, ik ga iets eenvoudigers componeren”. Verder wilde ik iets bijzonders maken voor de al geplande bedevaart naar Rome. Maar ik vind ook inspiratie in mooie melodieën, die goddelijke ideeën naar boven halen bv in Dona Nobis Pacem. De mis heb ik opgedragen aan de organisator van de Romereis deken Vincent Blom.

Hoe lang heb je aan de compositie gewerkt?
Ongeveer twee maanden: schrijven daarna zing- en speelklaar uitwerken in een boek. Dat heb ik thuis gedaan.

Hoe kom je aan het koor?
Tja, dat waren de pelgrimgangers, ongeveer 30 in getal. We zijn 10 dagen onderweg geweest: 3 dagen Rome, 2 dagen Assisi en Laverna. Het koor was en is zeer enthousiast, ze zingen de sterren van de hemel. Op 20 november in Sint-Oedenrode, op 12 februari in Veghel en op 18 februari in Schijndel. Overal een volle kerk en applaus, mooi toch!

Hoe ging dat in Rome?
We zongen onze mis in een van de vele kerken. Op het St. Pietersplein tijdens de  audiëntie zongen we in Verdiaanse stijl, pontificale wijze “Tu es Petrus”, pro papa Francesco. Het was om rillingen van te krijgen, zo mooi!

Vincent Blom heeft de partituur als cadeau afgegeven bij de Zwitserse Garde. Als antwoord ontvingen we een dankjewel van de secretaris van de paus.

En hoe nu verder?
Het was een gelegenheidskoor. Dus we houden op te bestaan. De mis blijft natuurlijk bestaan en een Schijndels kamerkoor studeert de mis in nu.

Tot slot
Uw reporter trof in Henk van Riel een vlotte prater en een pretentieloze muzikale vakman. Inspirerend ook. Bedankt Henk!

Share